Een kleine aanpassing…

Vorige week zaterdag,…uit het niks, een stap naar rechts en een pijnscheut ging door mijn onderrug… Eerst dacht ik nog dat het wel meeviel, totdat ik 3 dagen niet zelfstandig uit bed kon komen en eerst met hulp hangend om Frans zijn nek moest strompelen om enigzins rechtop te kunnen lopen. Nee, dat was toch niet helemaal goed.

Afgelopen weekend overwogen we onze plannen, hiken in Noorwegen, hmmm, dat wordt niks. Dan maar korte wandelingetjes (want het gaat al iets beter), dorpjes bezoeken en lezen, ok, dat kan. Even het weer checken, hmm, 13 tot 15 graden op verschillende plaatsen waar we naartoe willen, met regen. Frans werd al bang dat we de camper niet uit zouden komen. Ik zeg “als het nou eens goed weer zou zijn, dan kon ik me wel goed amuseren”. Een nachtje geslapen en toch nog eens nagedacht, ja, waarom eigenlijk niet. We kunnen ook gewoon naar het goede weer toegaan, het hiken in Noorwegen voor een andere keer bewaren en nu echt rustig vakantie gaan vieren, met kleine uitstapjes.

Het enige wat we geboekt hebben is de camper, maar die gaat mee 😉, en de ferry overtocht. Die overtocht zijn we kwijt, want ik heb geen flextickets geboekt, zoiets verwacht je ook niet. Ik kan nog iemand proberen te vinden die de tickets (goedkoper) wil overnemen, dus wie zich snel meldt, het kan een stuk goedkoper 😎.

Dus ja, nu wacht La douce France op ons hebben we besloten, ik weet er weinig van dus dit wordt echt op de bonnefooi. Het eerste wat ons inviel is via de Moezel naat de Elzas en dan richting de Provence. We laten ons verrassen! Als iemand tips heeft, heel graag 👍

Ik probeer elke dag een reisverslag te maken, afhankelijk van de internet mogelijkheden. Ik ga woensdag nog gauw even een goede kaart halen van Frankrijk en een boekje zodat we onderweg nog wat kunnen lezen.

Reizen jullie toch nog met ons mee 😀 ?

Kaart Frankrijk

Toch nog een beetje voorbereiding

Vandaag had ik nog een extra vrije dag genomen, om toch nog een beetje aan voorbereiding te kunnen doen 😉.

Vanmorgen heb ik daarom bij de ANWB een Michelin wegen atlas van Frankrijk gehaald en het boek “Met de Camper door Frankrijk, de 100 mooiste routes voor motorhomes”.

Michelin Wegen Atlas en Met de Camper door Frankrijk

Dat is echt super handig, het boek beschrijft de routes, wat er te zien is, staanplaatsen en servicestations, campings, toeristenbureau’s en aanbevelingen. Dit is een hele goede leidraad.

Vrijdag kunnen we de camper om 14:00 uur ophalen, ruimen hem in, krijgen een uitgebreide uitleg en dan vertrekken we naar de Moesel voor in ieder geval één nacht. Als het weer goed genoeg is dan blijven we misschien iets langer, we hebben fietsen gehuurd bij de camper dus als het mooi is kunnen we langs de Moesel fietsen (hoop dat dat een beetje gaat, maar ik denk het wel).

Daarna gaan we naar de Elzas, de meest noordelijke wijnstreek in Frankrijk. Daar heb ik altijd al eens naartoe willen gaan, dus dat komt nu goed uit 😄. Ik las dat er in de Elzas ooievaars voorkomen…wow, echt iets voor mij, schitterend.

Daarna staat niks vast, maar de Provence lijkt me prachtig met zijn lavendelvelden en zonnebloemen, de Drôme schijnt prachtig te zijn en de kust, och ja, ik heb al gezien dat we ons niet hoeven te vervelen 😃.

Ik heb de app “Campercontact” geïnstalleerd zodat we camperplaatsen kunnen zoeken, de kaart van Frankrijk heb ik offline gemaakt. Zo kunnen we behalve het boek nog andere camperplaatsen of campings zoeken, komt allemaal goed!

Nog 2 nachtjes slapen en dan is het zover ☀️

Camper opgehaald en daar gaan we 🚐

1 juli 2016

Vanmiddag konden we om 14:00 uur de camper ophalen, we waren wat later omdat we toch wat meer tijd nodig hadden dan gedacht en we voor een gesloten brug moesten wachten. Ik had kleren in reistassen ingepakt en andere spullen in plastic bakken van de Xenos. Dat bleek wel handig, want die kun je makkelijk stapelen en je kunt er makkelijk wat uithalen. We hebben alles ingeruimd en haalden bij de Jumbo in Dreumel nog een paar boodschapjes en om 16:45 uur vertrokken we richting Moezel. Pas om 21:00 uur kwamen we in het plaatsje Enkirch aan, op een grote camperplaats die ik gevonden had via de app campercontact. We hebben niemand gezien om te betalen, maar dat zal morgen wel goed komen.

Frans sloot de stroom aan en zorgde dat de satelietschotel uitging en hup, België tegen Wales was 1-1, het beeld is echt heel goed, super dat we in de camper zo goed tv kunnen kijken. Inmiddels heeft België helaas dik verloren met 3-1.

In de tussentijd heb ik broodjes afgebakken en tomatensoep opgewarmd, we zagen bijna scheel van de honger, dus het ging er met gemak in. Op dit moment hebben we geen wifi, dat schijnt hier wel te zijn, dus dat zullen we morgen ook ergens vragen.

Nu nog even een glaasje rosé drinken en dan naar bed, we zijn doodmoe, dus morgen een beetje uitslapen. Tot de volgende keer!

Gereden 336 km.

Moselvorgelände
56850 Enkirch
N 49,98376 – E 7,1221
Prijs € 7,00 p/n

Traben-Trarbach op de fietsjes

2 juli 2016

Vannacht heeft het geregend, maar we hebben toch redelijk goed geslapen. Rond 8:00 uur hoorden we een belletje rinkelen, dat bleek de plaatselijke bakker te zijn die de camperplaats rondreed met verse broodjes. We hadden net zelf ciabattabroodjes in de oven liggen, maar morgenvroeg gaan we ook naar de Duitse bakker 😉.

We waren erg benieuwd, douchen in de camper, zou dat gaan? Frans waarschuwde me al “niet zoals thuis een uur hė!”. Haha, nee dan zou de watertank allang leeg zijn. De ruimte is natuurlijk niet zo groot, maar wel afgescheiden met een dun wandje dus niet alles wordt nat. De boiler moet je van tevoren aanzetten om warm water te krijgen, dat hadden we voor het ontbijt gedaan. Dus even nat maken, flink schuimen en afspoelen, het wordt nog erg warm, heerlijk, dat gaat goed, toppie!

Omdat het nog steeds wat regende trokken we onze fleecevesten en dunne regenjasjes aan en gingen op de vouwfietsjes het terrein verkennen. Toen zagen we ook hoe je moet betalen, gewoon bij een pinkassa aan de ingang… We hebben voor nog 2 nachten betaald want morgen zou het weer een stuk beter zijn. Bij het toerisme bureau hebben we een internetcode gekocht, € 3,00 voor 3 dagen. Maar….bereik ho maar, super slecht.

Daarna hebben we door Enkirch gefietst, bij de bakker cappuccino gedronken met wat lekkers erbij.

Even later zagen we een fietsroute naar Traben-Trarbach.

Dit plaatsje ligt een kleine 7 km van Enkirch vandaan, fietsen kan hier heel vlak, dus dat is gunstig. De zon kwam ineens lekker door en het werd zelfs warm. Prachtig die wijnranken overal!

Eenmaal terug hebben we nog even buiten gezeten, korte broeken aan en even genieten van de zon. Dat duurde niet lang of het dreigde te gaan regenen. Dus alles in de “garage” en eten gemaakt, vandaag stond macaroni met pastasaus op het menu. Koken gaat hier ook best goed, 3 pitten op gas.

Morgen gaan we waarschijnlijk wandelen, de wandelstokken gaan mee natuurlijk, de fiets diende vandaag soms als rollator, kon ik me goed aan vasthouden. Nee hoor, het gaat best redelijk.

Inmiddels is het alweer droog en heel lekker. Nu zitten we klaar om zo meteen naar het EK voetbal te kijken, je zou bijna denken dat we voetbalfans zijn 😄.

Enkirch te voet en op de fiets

3 juli 2016

Vanmorgen zijn we eerst naar het dorp gelopen, dat nu bijna uitgestorven lijkt, om een wandelroute tussen de wijngaarden te lopen. We hadden de wandelstokken mee, dat helpt best wel, de rug wordt goed ontlast en je wordt niet zo snel moe.

We hebben een paar voorzichtige regendruppeltjes gehad, maar die schrokken zo van onze regenjas dat de zon daarna doorkwam (niet voor lang helaas).

Terug in het dorp hebben we bij de bakker op het terras, met mooi uitzicht, een latte macchiatto gedronken met iets lekkers erbij.

Iets lekkers bij de bakker

We hadden verder nog gezien dat er een mooi uitzichtpunt zou zijn in Starkenburg. Dat kon te voet, maar ook met de auto. Te voet vond ik wat teveel, ik dacht wat met de auto kan kan ook op de fiets, het was maar goed 4 km enkele reis. Frans dacht dat je dat niet goed fietsend langs de weg kon, maar ja, je kan altijd terug als het niet kan hè. Dus de fietsjes gehaald en al gauw ging het wat steiler, soms moest ik afstappen. Op een gegeven moment waren we toch op een wandelpad beland. Je had er een mooi uitzicht op de Moezel. Shit, het was de bedoeling om een stukje relaxed te fietsen, zaten we op een smal bospad waar ik niet goed doorkwam met de fiets. Op een gegeven moment moest Frans de fietsjes allebei stuk voor stuk dragen want ik kan geen kracht zetten met mijn rug, haha.

Toen kwamen we twee Duitse mensen tegen die vroegen of ze een bepaalde weg terug naar Enkirch konden nemen, die keken toch raar dat we met de fiets uit dat pad kwamen… 😂. Zij hadden die weg die morgen ook gedaan, te voet. Zij dachten serieus dat we dat stuk omhoog hadden gefietst 😉.

Het uitzichtpunt was inderdaad wel mooi, maar nog mooier was een restaurantje….dorst.

Daar hebben we twee grote cola’s besteld en een Bauernschincken platte met brood, dat smaakte goed zeg! De weg terug ging een heel stuk sneller, zonder één keer de trappers rond te draaien waren we al remmend in twintig minuten weer terug in het dorp.

De fietsen werden weer ingeklapt en in de zakken gestopt, de tafel en stoelen vastgezet want morgen gaan we weer rijden. We gaan naar Trier, dat schijnt ook wel leuk te zijn.

Braadworst en boontjes waren we ons diner, koffie en stroopwafels erna en zo meteen weer een wijntje voor bij het voetbal 🍷. Hopelijk is het niet zo’n lange zit als gisteren, wat was dat een lange zit bij zo’n saaie wedstrijd 😅

Trier

4 juli 2016

De laatste nacht in Enkirch, net na 8 uur kwam de bakker met zijn bestelbusje met broodjes en gebakjes. Frans haalde verse croissants en harde broodjes en na het ontbijt hebben we ons ontdaan van het vuil water en toilet en goten we schoon water bij. Dat was allemaal snel gebeurd, we hadden helemaal niet zoveel water gebruikt, dus je doet best lang met de watertank.

De weg naar Trier ging langs de Moezel, jammer dat het wat miezerde. Ik had een camperplaats uitgezocht via de app, daar parkeerden we de camper, sloten de stroomkabel alvast aan, om te voorkomen dat er straks geen stopcontact meer vrij was en gingen op zoek naar een supermarkt. Dat bleek de Aldi te zijn, die toch iets verder weg lag dan verwacht. We kochten wat boodschapjes en liepen weer terug om alles in de camper te leggen en toen onderweg naar de stad. Het was een half uurtje lopen van de camperplaats.

Trier is de oudste stad van Duitsland, Karl Marx is er geboren, we hebben het huis gezien waar hij geboren is.

Verder hebben we de basiliek gezien, de dom en de markt, best mooi. Bij de dom hebben we wat gegeten bij Weinstube Kesselstatt, heerlijk braadworst met zuurkool en gebakken aardappeltjes en Moezelwijn erbij 🍷

Morgen rijden we naar de Elzas, al een beetje richting beter weer 😄.

Gereden 66 km.

Treviris
In den Moselauen
54290 Trier
N 49,740190 E 6,624440
Prijs € 10,60 p/n

Van Trier naar Obernai

5 juli 2016

Het wachten op een bakker bij de camperplaats was voor niks 🤓, dus werden er weer broodjes afgebakken. Na het bijvullen en legen van het water gingen we op weg, nu echt naar Frankrijk ☀️. In Frankrijk hebben we voor de eerste keer getankt, het was nog niet direct nodig, maar het kan maar gebeurd zijn.

De eerste stop was Château du Haut Barr, hier heb je een mooi uitzicht over de omgeving.

Daarna via de D-218 naar Obernai, een heel landelijke route, erg mooi, sneller kan ook, maar dan zie je die leuke dorpjes ook niet.

In Obernai aangekomen heb ik spek pannenkoeken gebakken die we buiten hebben opgegeten. Het weer is hier heerlijk, ongeveer 26 graden ☀️. We staan hier nu op een plaats zonder stroom, wifi, water, zonder alles eigenlijk, maar wel heel mooi. Het is een gewone parkeerplaats, die echt vlakbij de stad ligt, mooi met bomen en struiken. We staan hier met een stuk of 6 campers, we staan naast een Nederlands koppel uit het Oosten van het land (denken we). Je ziet echt heel veel campers, voornamelijk van wat oudere mensen, we halen de gemiddelde leeftijd wel omlaag 😉. Ik vind het heel knap en goed dat deze mensen dat allemaal nog ondernemen, beter dan thuis achter de geraniums! Niet dat ze nu allemaal 80 plus zijn hoor, maar toch.

Na de afwas, nee helaas geen afwasmachine zoals thuis, zijn we rond 20:00 uur het stadje ingelopen. We waren echt helemaal verrast, wat een supermooi stadje! Wat nou Trier, Obernai is the place to be! Echt, niet dat het ene huis mooier was dan het andere, maar de ene straat was nog mooier dan de andere! Allemaal oude vakwerkhuizen in de mooiste kleurtjes. Dat belooft veel goeds voor de rest van de Elzas!

Voor een restaurant zagen we een hele mooie Ferrari staan, niet zo’n echte Ferrari rode maar een beetje bordeauxrood, echt heel mooi. Hij stond vlak naast de stoep, met paaltjes met touw eromheen. De nummerplaat kwam uit Portugal, ik dacht, wauw van wie zou die zijn, van Ronaldo misschien, die voetbalt hier toch ergens, en met een Ferrari kom je snel overal, even een hapje eten in de Elzas…..whaha, wat een fantasie 😊. Weet je meteen wat ik zou doen als ik zoveel geld had 🙄, van dat soort dingen… Misschien had ik toch even een foto moeten maken. Frans zei dat je toch best snel erachter kon komen van wie die auto was. Ik zeg hoe dan? Nou, gewoon een heel harde schop er tegenaan en dan wachten wie er naar buiten komt… dat is een optie natuurlijk 😂. Toch maar niet gedaan.

Morgenvroeg lopen we even naar de bakker (ik denk Frans😇), die hier vlakbij ligt, lekker verse croissants en broodjes halen. Hij kan er al vanaf 5:00 uur terecht zagen we 🙄, what the f… dachten wij al dat we vroeg op moesten, heeft deze bakker bijna elke dag om 5:00 uur open…. Wie gaat er nu voor 8:00 uur naar een bakker zou je zeggen…

Morgen hebben we dan de hele dag voor de andere mooie dorpen in de Elzas, ik kijk al uit naar Ooievaars! Het wordt nu eigenlijk ook tijd voor een simcard in mijn Ipad, want dat is nu wel lastig, maar we behelpen ons wel.

Gereden 247 km.

Prijs: gratis

De Elzas en ooievaars

6 juli 2016

Vannacht hebben we heerlijk geslapen, lekker rustig. Frans ging ’s morgens naar de bakker voor verse broodjes. Na het ontbijt gingen we even verderop naar de camping om water enz. te regelen. Van Obernai reden we via tussendoor wegen naar Ribeauvillé, daar was een camperparkeerplaats waar we voor € 1,50 urenlang konden parkeren. Ook dat dorp was weer mooi, niet zo mooi als Obernai, maar toch.

Van daaruit reden we naar Hunawihr, daar ligt het “Centre de Réintroduction de Cigognes et des Loutres”. Dat is een park dat is opgericht in 1976 met als doel om de ooievaars weer terug te krijgen in de Elzas. Ook de otterpopulatie (loutres) wordt weer op orde gebracht. Er zitten best veel ooievaars, heel mooi om te zien. De meeste zitten helemaal vrij in de Elzas, maar een klein gedeelte behouden ze in het park voor het geval het weer mis zou gaan. Ze hadden een paar ooievaars die op 25 mei waren geboren en een paar die op 12 juni geboren zijn, zo schattig om te zien. Er zaten ook bevers, wortelschijfjes te eten 😀. De uitleg was allemaal in het Frans (show), dus als je goed Frans spreekt te volgen, maar voor Frans helemaal niet en voor mij nog slechts enkele woorden. Toch helemaal de moeite waard vond ik.

Daarna hebben we koers gezet richt Eguisheim, naar een camperplaats bij een wijnboer. Daar mag je gratis overnachten, maar wij hebben een fles wijn gekocht, wel zo netjes toch. Dat wilde ik best wel doen 😉. De hele aardige, ook Duits sprekende vrouw van de wijnboer wees ons naar een plaats achterom want alle normale plaatsen waren al bezet. Stroom is daar niet, maar de woonruimteaccu is voor 100% vol, dus daar kunnen we een paar dagen mee vooruit. Alleen de föhn doet het dan niet 😳… Hmm, benieuwd of ik er morgen nog wat van kan maken 😊.

We zijn het mooie stadje nog ingelopen, daar zaten ook een paar ooievaars op daken in hun grote nesten 😀. Eentje stond zo op een dak. Op de foto moet je goed kijken, dan zie je er een stuk of drie.

We willen morgen nog een km. of 15 terug rijden naar het plaatsje Riquewihr, dat schijnt ook echt mooi te zijn. Daarna moeten we nog even verder bekijken.

Gereden 81 km.

Bannwarth, Eguisheim
Rue de Bruxelles 3
68420 Eguisheim
N 48,044340 E 7,305390
Prijs: gratis (fles wijn gekocht)

Via Zwitserland naar Annecy

7 juli 2016

Frans liep vanmorgen weer naar de bakker, dit keer in een supermarkt want de echte bakker was gesloten. Na het ontbijt reden we een stukje terug naar Riquewihr, een heel leuk dorpje, ook weer zo typisch zoals ze hier zijn. Veel oude vakwerkhuizen, mooie kleurtjes, heel veel bloemen, en alles netjes verzorgd. Erg leuk. Er vlogen een paar ooievaars over en een paar zaten er in nesten op de daken. Op het parkeerterrein liep een ooievaar rond, hij kreeg van een aantal mensen koekjes en chips, dat weten ze natuurlijk al. Hij ving het op en dan al klepperend met zijn snavel werkte het hij naar binnen. Bij de wijnboer hoorden we vanmorgen ook al klepperen, dat typische geluid van de snavels van ooievaars.

Na anderhalf uur vertrokken we naar Annecy, dat vonden we wel een plaats om te doen. Er stond een camperplaats in het boek, deze hebben we genoteerd en in de Garmin gezet. We hebben vandaag ruim 400 km. gereden, voornamelijk in Zwitserland, door Basel, Bern, Lausanne en door Genève weer de Franse grens over. Met dank aan diegene die voor ons met de camper in Zwitserland is geweest, want er zat al een Zwitsers vignet op 😉 (ongeveer € 50,00).

Er stond chili con carne op het menu en daarna hebben we snel het voetbal opgezet, Frankrijk tegen Duitsland. In de allerlaatste minuut kreeg Frankrijk een penalty, hij moest nog genomen worden maar wij hoorden uit de camper hier naast ons al gejuich klinken 🙄. Dan is het niet meer leuk, ik ga even vragen of ze de volgende keer 10 seconden stil willen zijn voordat ze gaan juichen 😇🤓. Ik ben niet zo snel voor Duitsland, maar dit hebben ze toch niet verdiend, zo nu snel naar de tweede helft kijken!

Gereden 402 km.

Tol € 12,50

Annecy Lathuile
190 Rte de la Porte
Le Bout du Lac
E 6.20761 N 45.79489
Prijs € 10,00

Fietsen langs het meer van Annecy

8 juli 2016

We hadden het idee opgevat om een stukje langs het meer van Annecy te fietsen, dus na het ontbijt van afbakbroodjes gingen we met de fietsjes op pad. Ik had nooit gedacht dat we zover konden komen met de fietsjes, maar we zijn in Annecy geweest, een km. of 15 hier vandaan. We zochten eerst het fietspad, er zou een fietspad speciaal zijn aangelegd, maar we konden het niet meteen vinden. Nadat we ingehaald waren door een vrachtwagen met enorme boomstammen en al iemand getoeterd had én één iemand naast ons kwam rijden met het raam open en zei dat je hier niet mocht fietsen en dat er een parallelpad voor fietsers was werd het toch tijd om ergens te vragen hoe we daarop kwamen 😉. Bij een restaurantje wees een aardige vrouw ons de weg ernaartoe, was heel snel gevonden daarna. Echt super, je fietst iets hoger dan het meer en je hebt een prachtig uitzicht. Het is nagenoeg vlak dus het fietst makkelijk.

Binnen de kortste keren waren we in Annecy, we fietsten langzaam maar omdat het zo mooi is heb je het niet in de gaten. In Annecy hebben we de fietsjes aan de hand genomen en zijn zo door de stad gelopen. Dat ging goed.

Op een gegeven moment zagen we een Orange winkel, Frans ging naar binnen om een sim kaartje te kopen voor de Ipad. Het was er schijnbaar zo druk dat ze de namen noteerden en je over een uur terug kon komen…ja, daar gingen we toch echt niet op wachten. In de tussentijd dat Frans binnen was kwam een oudere man naar me toe, hij was onder de indruk van de “mini-velo’s” 😄.

Dus internet is wel een probleem hier op de camperplaatsen, meestal is het er niet. Dus binnenkort volgen hopelijk wel een aantal verhalen achter elkaar. We gaan kijken of we een Mc. Donalds tegenkomen. Voor een volgende keer dan waarschijnlijk toch een mifi aanschaffen.

Onderweg hebben nog brood voor morgenvroeg gehaald en verse groenten voor bij tartaartjes. Daarna konden we het ijs onderweg niet weerstaan, lekker salted caramel 😇.

Na het eten hebben we nog gekeken voor de verdere route in het handige boek. We gaan richting Mont Blanc, met waarschijnlijk minstens één tussenstop. We komen dan onder andere door Megève en Chamonix. Maar dat lezen jullie de volgende keer 😉.